Opdrachten | Opdrachtgevers

Projecten

Rotterdam make it oranje

10 jaar Koningschap van Koning Willem-Alexander… en dat gaan we in
Rotterdam op 27 april 2023 vieren! Via de website www.koningsdaginrotterdam.nl kan iedereen creatieve ideeën aanleveren voor
dit bijzondere jubileum. In opdracht van Rotterdam Festivals ontwikkel ik
samen met partijen uit de stad, een extra feestelijk stadsprogramma voor
heel de stad. ROTTERDAM. MAKE IT ORANJE!

Nieuw festival Spot On Sciebrouck

Met Spot on Sciebrouck wilden Dennis Koster en ik laten zien dat een lokaal festival wel degelijk kwaliteit en impact kan hebben op een grotere groep bezoekers dan alleen die uit Rotterdam-Schiebroek. Laagdrempelig, in een groene omgeving en met een ontspannen sfeer. 2700 Bezoekers uit de wijk en van ver daarbuiten wisten Natuurtalent te vinden en konden een hele dag genieten van lokale programmering en culinair aanbod. En toen alle kinderen naar bed waren, ging het los en werd Spot on Sciebrouck een echt stadsfestival. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort festivalformats bijdragen aan een betere spreiding van de evenementen over de stad, vergroting van de cultuurparticipatie en tegelijk sociale samenhang in de wijk. Spot on gaan we uitbreiden met binnen-concerten in de het winterseizoen en we onderzoeken de kansen voor een tweede editie in augustus 2023.

Spot On in De Havenloods

Nieuwe culturele energie in Schiedam

Hoe geven we de culturele ontwikkeling een push en koppelen we die aan de viering van 750 jaar Schiedam in 2025? In mei en juni 2022 sprak ik samen met Dafne Foet met zo’n 30 vertegenwoordigers van kunst en cultuur in de stad. Die gesprekken boden inspiratie voor de plannen die Schiedam Partners de komende periode met de stad ontwikkelt en uitvoert. Op naar een superdivers, contrastrijk en jong cultureel programma in Schiedam, the new spirit!

Meer cultuurpubliek in IJsselmonde en Prins Alexander!

Samen meer Rotterdammers bereiken met kunst en cultuur in IJsselmonde en Prins Alexander. Dat is de komende 3 jaar de bedoeling van Cultuur Concreet en instellingen uit het cultuurplan en lokale culturele organisaties in de twee gebieden van Rotterdam. Met een impulsprogramma willen we specifieke light-users van kunst en cultuur meer gaan bereiken en actief betrekken. Dat vraagt om een traject waarin de organisaties in de stad meer van elkaar leren en de opgedane kennis gedeeld wordt. Door programmatisch te onderzoeken en met de verschillende doelgroepen in gesprek te gaan. In opdracht van Cultuur Concreet ontwikkelde ik de plannen voor het pilotjaar.


Rotterdamse Wijkenshow

Samen met Festival O werkten ik aan shows van en voor de inwoners van Rotterdamse wijken. In zestien wijken is het gelukt om achttien mooie shows neer te zetten op centrale plekken. Van Bollywooddansers tot een dertienjarige volkszanger. Het doel van de Rotterdamse Wijkenshow was om de culturele energie in de wijken weer nieuw leven in te blazen. We wilden 50 Rotterdamse artiesten een podium bieden om samen met de inwoners een feestje te vieren. En dat is gelukt! Samen met achttien lokale ondernemers hebben we in totaal 4500 bezoekers weten te bereiken. 

In De Havenloods

Directeur Poetry International

In het najaar van 2021 volgde ik Inez Boogaarts op als directeur van Poetry International. Deze interim-opdracht bestond er onder andere uit om samen met het team weer een echt Poetry International Festival mét publiek te organiseren in Lantarenvenster. Festivaldichter Marjolijn van Heemstra was in haar woorden “bijna emotioneel van de hoeveelheid publiek en de waanzinnige mix van stokken en stekjes die nieuwsgierig rondloopt, en vooral van het idee dat poëzie nog altijd gedragen wordt door een stevige groep wonderschone types die taal de tijd en ruimte geven die ze zo hard nodig heeft. Omdat we anders verstarren.” Tijdens deze succesvolle, 52e editie van het festival konden we Diana Chin-A-Fat presenteren. De nieuwe directeur, die ik samen met het bestuur heb geworven. Zij heeft enorm veel zin in deze functie en ik ben heel blij dat ik Poetry International alive & kicking kan achterlaten.

 

Coördinatie stadsprogramma Eurovisie Songfestival 2021

Hoe betrek je Rotterdammers bij het Eurovisie Songfestival in hún stad tijdens een lockdown? Een bijna onmogelijke opgave was het. Maar toch, de liefde voor dit unieke festival en de stad… en zeker ook de noodzaak die creatief Rotterdam voelde om iets te doen in die lastige tijd, zorgde ervoor dat het songfestival ook echt Rotterdams werd.
Ondank het coronavirus en hierdoor tal van onmogelijkheden, wist ik met een gedreven team een stadsprogramma op te tuigen. Het resultaat was een set van ongeveer 40 projecten waarmee Rotterdam de diversiteit, creativiteit en culturele rijkdom van de stad vierde met het songfestival als aanleiding.

Foto: Frank Hanswijk

Cultuursamenwerking Metropoolregio Amsterdam

Een feestelijke viering én een steviger cultureel profiel voor Haarlem. Dat waren de doelen van de stedelijke evenementenperiode Haarlem viert cultuur en de bijbehorende campagne. Samen met amsterdam & partners ontwikkelden we vanuit Haarlem Marketing en gemeente Haarlem een campagne als bijdrage aan meer regionale spreiding van bezoekers aan Amsterdam. Een geslaagde pilot in het kader van Metropoolregio Amsterdam.

Rotterdam viert de stad!

Als programmaleider van de wederopbouwmanifestatie Rotterdam viert de stad! ontwikkelde ik samen met mijn collega’s een cultureel programma met grote zichtbare projecten, talent & vernieuwing en het gesprek over de wederopbouw van de stad. De nadruk van het hele programma lag op de (verhalen van) Rotterdammers zelf. De plannen en ideeën kwamen dan ook allemaal uit de stad, zoals De Trap van Architectenbureau MVRDV.

Magazine KROOST

Bij de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! brachten we een uitgebreid programma met Talent en Vernieuwing. In het magazine KROOST dat op de bureaus van 1000 decisionmakers kwam te liggen, was er veel aandacht voor de nieuwe generatie cultuurmakers in Rotterdam. Met de oproep voor meer vernieuwing en meer inclusiviteit in de cultuursector.
Klik hier voor KROOST

Operadagen Rotterdam

Met meer dan 200 Rotterdammer operazangers, koren, Turkse dansers, beatboxers, spoken-wordartiesten, hiphopdansers, bejaarde Rockers en veel koren maakten Rajiv Bhagwanbali en ik er voor de Operadagen Rotterdam de Rotterdamse editie van het Europese evenement Orfeo & Majnun. De verhalen van Orfeo en Eurydice en Majnun en Layla verweven in een Rotterdams stadsfeest van nu.

Bekijk de video: Stadsfeest Orfeo & Majnun groot succes | Operadagen Rotterdam

Stap in de Gouden Eeuw Delft

Voor gemeente Delft en Delft Marketing ontwikkelde ik als kwartiermaker het raamplan voor het culturele themajaar Stap in de Gouden Eeuw Delft. Een evenementenjaar dat zowel aandacht besteedde aan de verworvenheden uit die periode, maar ook aan de schaduwzijde. Ook een jaar waarin Delftenaren aan elkaar konden laten weten: Delft is goud, jij bent goud!
Klik hier voor de website

Haarlem viert cultuur

Met als aanleiding twee grote tentoonstellingen in Teylers Museum en Frans Hals Museum en de jubilea van de Schouwburg Haarlem en Toneelschuur, ontwikkelde ik in samenwerking met de Haarlemse cultuursector, gemeente en Haarlem Marketing een door de feestelijkheden geïnspireerd programma. Haarlem viert cultuur. En als het feest is in de stad, dan hang je de slingers op en steek je de loftrompet over het Haarlemse erfgoed, zowel in een essay als in de rap.

Opdrachtgevers

Schiedam Partners

Ontwikkelen van een citybranding-strategie voor kunst en cultuur met als aanleiding Schiedam 750 jaar in 2025 (2022)

Cultuur Concreet

Ontwikkelen projectplan voor gebieden IJsselmonde en Prins Alexander in het kader van bereiken van ‘light-users’ culturele doelgroepen. (2022)

O. (Festival for Opera Music Theatre) – voorheen Operadagen Rotterdam

Projectleider cultureel communityproject Orfeo & Majnun (2019)

Ontwikkeling en projectleiding Rotterdamse Wijkenshow (2022)

Gemeente Rotterdam

Inventarisatie cultuuraanbod in de veertien gebieden van Rotterdam, met nadruk op Rotterdam-Zuid (2017) 

Ontwikkelen en coördineren van een herstart-programma voor kunst en cultuur in de gebieden in het kader van New Deal voor cultuur. (2021-2022)

Poetry International

Directievoering a.i. (2021-2022)

Rotterdam Festivals

Programmaleider culturele stadsmanifestatie Rotterdam viert de stad! binnen mijn functie als senior projectleider festivals (2015-2016) www.rotterdamviertdestad.nl

Coördinator stadsprogramma Eurovision Song Contest Rotterdam (2021)

Kwartiermaker cultureel stadsevenement op Rotterdam-Zuid (2020-2021)

Delft Marketing

Opstellen uitvoeringsstrategie citymarketing, evenementen en cultuuraanbod (2020)

Hogeschool Rotterdam/ Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI)

Programmaleider Cultuur op Zuid (2019-2020)

Gemeente Haarlem

Opstellen en uitvoeren aanpak evenementenbeleid periode 2020-2024 (2018-2019)

Gemeente Midden-Delfland

Opstellen heldere cultuurvisie en subsidieregeling kunst en cultuur (2018)

Gemeente Haarlem/ Haarlem Marketing

Cultuurcoördinator Haarlem viert cultuur (2017-2018)

Gemeente Delft

Ontwikkeling uitvoeringsagenda Stedelijke aantrekkelijkheid en kwartiermaker voor manifestatie Gouden Eeuw (2017)

Gemeente Amsterdam

Adviseur inhoudelijk en inspirerend kader nieuw gemeentelijk evenementenbeleid (incidenteel)

‘Reinier is een cultuur- en evenementenman die strategisch inzicht koppelt aan feeling voor het werkveld – van maker tot ambtenaar.’

Martijn Mulder – onderzoeker en hoofddocent Leisure & Aantrekkelijke stad Hogeschool Rotterdam

‘Met zijn manier van werken is Reinier zowel op beleidsniveau als in de praktijk al jaren bepalend in het zorgen voor meer inclusiviteit in de Rotterdamse culturele sector.’

Kenneth Asporaat – CEO Het Huis van Asporaat

‘Hij is bovenal een betrokken en enthousiast collega met een passie voor het realiseren van ruimte voor nieuw talent en nieuw publiek. Als dat ook uw doel is, is Reinier uw man.’

Johan Moerman – directeur Stichting Rotterdam Festivals

Wil je meer weten over gerealiseerde projecten?    Connect op Linkedin